Studuj nové atraktivní obory

pod křídly uznávaných odborníků

Digitální
marketing

Jan Řezáč

Brand
Management

Karel Novotný

Mediální
management

Marek Vítek

Psychologie
pro manažery

PhDr. Marián Jelínek, PhD.

Management
zdravotnictví
a sociálních služeb

MUDr. Bc. Tomáš Fiala, MBA

Nejnovější články

<< Zpět na všechny články

Mladý cestovatel z Česka plánuje přeplout moře na PET lahvích

Ten nápad přišel před pěti lety. Začalo to odkládáním použitých PET lahví, pokračovalo jejich aktivním sběrem po pokojích dívčích kolejí a po pár týdnech práce už se začalo svařovat. „Samotná stavba plavidla pro mě byl neuvěřitelný zážitek. Vždy, když něco chybělo, někde se to jakoby zázrakem objevilo nebo to někdo přinesl,“ říká mladý cestovatel a absolvent vysoké školy NEWTON College Albert Fikáček. Při stavbě dvou vlastních plavidel přitom nesháněl pouze PET lahve, ale i látku na plachty či vozík na loď. A samozřejmě peníze. Na vlastní lodi se totiž rozhodl přeplout Středozemní moře. Tím ale plány mladého cestovatele rozhodně nekončí.

Albert Fikáček na svůj další pokus přeplout Středozemní moře pět let trénoval na plachetnicích společně se spolužáky z vysoké školy NEWTON College.

„Jak loď rostla, přestal jsem vnímat výsměchy nezasvěcených suchozemců a začali se objevovat lidé, kteří byli ochotni pomoci,“ vzpomíná dnes Fikáček. Poté, co s pomocníky vyložil a sestavil loď na italské pláži, přijela policie, která ho upozornila, že vyvážení skládky do moře je v Itálii zakázáno. Loď z PET lahví byla zkrátka orgány státní moci považována za skládku.

Cestovatelská zkouška z dospělosti

Plavidlo proto bylo třeba převést na opuštěné místo a odsud teprve vyrazit. Zde ovšem nastala chvíle, kdy, jak říká sám cestovatel, vyhrála odvaha nad rozumem. Ačkoliv totiž v zátoce byla hladina klidná, za ní už se mořeplavec i jeho plavidlo setkali s metrovými vlnami. „Rizika jsem znal od samého počátku, ale vědět o nich a prožít je, to jsou naprosto rozdílné věci. Stál jsem před rozhodnutím, zda zůstat v bezpečí představ a snění, anebo složím cestovatelskou zkoušku z dospělosti,“ přibližuje své pocity Albert Fikáček. Celá plavba sice nakonec skončila ztroskotáním po přibližně dvou stech kilometrech. To ale nepovažuje mladý Čech za neúspěch. „Projekt Vichr“, jak sám svou cestu nazývá, se dostal z roviny představ až na skutečné moře. Paradoxně, za neúspěchem plavby nestojí konstrukční vada, nýbrž jediná odborně sestavená součást, totiž motor. Přestože měl sloužit jako záložní pohon pro případ bouřky, kdy má za cíl udržet loď dále od břehu, stálo za předčasným ukončením expedice právě jeho selhání.

Hledají se mořeplavci

Projekt Vichr však znovu ožívá. Sám cestovatel se nyní pět let věnoval intenzivnímu tréninku mořeplavby, v čemž ho podporovala i škola NEWTON College a lidé okolo ní. „Není to ale výzva jen pro mě. Jsem ochoten a připraven přijmout dva nové lidi do posádky. Jejich motivací by měla být především změna sebe sama,“ vyzývá cestovatel. Další plavba je plánována na září letošního roku a odhadem může trvat i celý měsíc. Katamarán během cesty urazí přibližně patnáct set kilometrů. Plánovaná trasa povede z Itálie přes ostrov Elba, dále přes Korsiku a Sicílii až k břehům Alžírska. Ze čtyřčlenné posádky je již polovina určená, další dva členové se zatím hledají. Pro cestu se tentokrát počítá i se záložními motory.

Expedition Club

U plaveb přes moře to však nekončí. Albert Fikáček před pěti lety založil Expedition club. Jedná se o neziskovou organizaci, která má za cíl dostat zájemce z řad veřejnosti na různá zajímavá místa světa. Jezdí se do Íránu, Etiopie, na Špicberky, na Saharu či do Himalájí. Cestovatelé se sami podílejí na přípravě expedice.

Blízko budovy NEWTON College v Brně, jejímž je Albert Fikáček absolventem, byla nedávno dokonce otevřena nová čajovna, ve které se cestovatelé setkávají a sdílí své zkušenosti z cest. Prostoru dominuje vysloužilá plachetnice. Čajovnu lze nalézt v Jezuitské ulici.